
Hjelp med mobilen?
Mobiltelefonene våre ikke alltid så lette å forstå seg på. Her finner du typiske spørsmål om mobil, oppsett og innstillinger. Kanskje blir det lettere å mestre mobilproblemet ditt selv!
Mobiltelefonene våre ikke alltid så lette å forstå seg på. Her finner du typiske spørsmål om mobil, oppsett og innstillinger. Kanskje blir det lettere å mestre mobilproblemet ditt selv!
Hvis du ønsker å reservere deg mot nummeropplysning gjør du dette gjennom MinSide eller i MinRelease appen. Dette, og andre reservasjoner, finner du under «Tjenester». Har du problemer med å få det til, kan du ta kontakt med vår kundeservice.
MERK: Det kan ta inntil to uker før nummeret er fjernet. Ønsker du å fjerne det med én gang på 1881.no så kan du gjøre dette ved å kontakte 1881.no kundeservice. NB! Dersom du har en egen profil på 1881.no så vil vi ikke kunne fjerne denne for deg. For å fjerne denne profilen må du kontakte deres kundeservice.
Husk at en reservasjon fra nummeropplysning ikke betyr at du er reservert mot telefonsalg. For å reservere deg mot telefonsalg og uadressert reklame må du gå inn på Brønnøysundregistrene.
Mobilsvar er alltid inkludert hos Release. Du varsles om nye beskjeder og hvordan du kan lytte til disse, via SMS. For å høre dine beskjeder ringer du tlf. 915 09 001. Da får du automatisk lest opp hvor mange nye, og gamle, beskjeder du har. Tjenesten er gratis.
Som standard for mobilsvar er «viderekobling» aktivert automatisk fra din mobiltelefon når denne er slått av, opptatt eller utenfor dekning. Ønsker du å gjøre personlige endringer for «viderekoblingen» kan du gjøre dette i menyvalg på mobilen, eller via tastevalg:
MERK: Husk å avslutte alle tastekoder med å trykke på knappen som markerer send eller ringeknappen.
Med Samtale Venter kan du ”parkere” et anrop for å besvare en ny innkommende samtale, eller gjøre et nytt oppkall. På mobiltelefonens display ser du hvem som ringer, mens du er i samtale. Du avgjør selv om du skal ta imot den nye samtalen, veksle mellom samtalene, eller la den nye gå til din MobilSvar.
For å aktivere/koble inn tjenesten, tast: *43# og trykk på ringeknappen
For å deaktivere/koble ut tjenesten, tast: #43# og trykk på ringeknappen
For å sjekke om tjenesten er aktiv eller ikke, tast *#43# og trykk på ringeknappen
Dersom iMessage ikke fungerer når du har byttet SIM-kort kan du prøve dette:
Opplever du fremdeles problemer, kontakt Apple-support.
Opplever du problemer med bruk av mobildata eller MMS, kan korrigering av mobilinnstillingene dine hjelpe. Først anbefaler vi å skru telefonen av og på igjen. Dersom dette ikke fungerer anbefaler vi at du sletter de gamle innstillingene på telefonen, før du legger inn nye. Under viser vi deg hvordan.
For å nullstille innstillinger må du:
For å sette opp mobildata på nytt må du:
For å sette opp delt internett må du:
For å sette opp MMS må du:
Helt til slutt slår du av og på telefonen for å implementere endringene.
Fungerer det fremdeles ikke, velg «Nullstill innstillinger» og fyll inn feltene igjen.
Når innstillingene for MMS er lagt inn må du ta en omstart på din iPhone.
Send MMS til deg selv for å teste om både sending og mottak av MMS fungerer.
Dersom MMS ikke fungerer etter du har vært i utlandet, eller du har oppgradert telefonen din, kan du måtte legge inn innstillinger for MMS på nytt. NB! Dette gjelder også hvis du har oppgradert til nyeste iOS.
Har du problemer med mobildata i utlandet, kan du prøve å aktivere dataroaming. Det vil ikke påløpe ekstra kostnader når du befinner deg i Norden eller i EU/EØS land. Befinner du deg utenfor EU/EØS eller i internasjonalt farvann, gjelder egne priser.
Enkelte telefoner kan ikke bruke mobildata uten å aktivere dataroaming.
For å sette opp dataroaming må du:
For å sette opp data- og MMS-innstillinger må du:
Du har nå installert innstillinger for mobildata og MMS. Dersom dette ikke fungerer, må du legge inn innstillinger manuelt. Før du begynner å legge inn nye innstillinger anbefaler vi at du sletter de gamle.
For å slette gamle innstillinger må du:
For å legge inn innstillinger manuelt må du:
Husk å lagre innstillingene før du går videre!
De andre feltene skal ikke endres. Husk å lagre innstillingene.
Er du i utlandet, kan du oppleve at innstillingene slettes og må tastes inn på nytt hvis du ønsker å sende MMS i utlandet. Uten dette fungerer ikke mobildata og MMS samtidig. Dette gjelder også visse HTC telefoner.
Har du problemer med data prøv å aktiver Dataroaming, det vil ikke påløpe ekstra kostnader når du befinner deg i Norge, eller når du befinner deg i EU/EØS land. Befinner du deg derimot i et land utenfor EU/EØS eller i internasjonal farvann, gjelder egne priser.
I utlandet kan du bli bedt om å legge inn innstillinger for data manuelt.
For å legge inn innstillinger for data manuelt må du:
Har du fremdeles problemer med å komme på nett, kan du prøve følgende:
Sikkerhetskopier alltid innholdet på iCloud før du starter.
Sørg for at begge telefoner har siste oppdatering fra Apple.
Du kan gjøre dette trådløst eller ved å koble enhetene sammen.
Ønsker du å overføre dataene via en kablet tilkobling, trenger du en Lightning-til-USB 3-adapter for kamera og Lightning-til-USB-kabel, og følger denne fremgangsmåten:
Ønsker du å overføre dataene trådløst, holder du den gamle iPhonen inntil den nye gjennom hele prosessen. Sørg for at begge enhetene er tilkoblet strøm.
Fortsett overføringen gjennom fremgangsmåten under:
Det enkleste her er å laste ned appen «Flytt til iOS» som overfører alle data automatisk fra din gamle Android til din nye iPhone.
Når appen er lastet ned gjør du som følger:
Hvis du vil overføre Chrome-bokmerker, oppdaterer du til den nyeste versjonen av Chrome på Android-enheten.
Åpne Flytt til iOS-appen
På Android-enheten din markerer du innholdet du vil overføre, og så trykker du på «Neste». Deretter – og selv om Android indikerer at prosessen er fullført – lar du begge enhetene ligge til framdriftsindikatoren som vises på iOS-enheten, viser fullført. Hele overføringen kan ta en stund, avhengig av hvor mye innhold du flytter.
Følgende blir overført:
Kontakter, meldingslogg, kamerabilder og -videoer, nettbokmerker, e-post kontoer og kalendere. Enkelte gratis apper blir også overført gitt at de er tilgjengelig både i Google Play og App Store. Når overføringen er fullført, kan du laste ned eventuelle gratis apper som ble matchet fra App Store.
Konfigurere iOS-enheten
Har du behov for appene du hadde på Android-enheten? Gå til App Store på iOS-enheten for å laste dem ned.
Hvis du har problemer med å flytte innholdet, er det noen ting du kan kontrollere:
Skal du overføre data fra din iPhone til en telefon med Android, må du ha en Google-konto og laste ned appen «Google Drive».
Når Google Drive er installert åpner du den og velger:
Meny -> Innstillinger -> Sikkerhetskopiering
Det er veldig enkelt å overføre mellom Android telefoner. Du må kun sørge for at du har installert «Google drive» på telefonen du skal overføre fra.
Åpne appen og gjør følgende:
Meny -> Innstillinger -> Sikkerhetskopiering
Dersom du ikke finner svar på dine spørsmål her, er du velkommen til å ta kontakt med oss. Vi hjelper deg gjerne!