Unge er mest positive til å kjøpe brukt mobil

Release brukt mobil
En ny undersøkelse viser at 4 av 10 under 30 år synes det er greit å kjøpe brukt mobiltelefon. – Unge er langt mer positive til å kjøpe brukt mobil enn godt voksne, sier Øistein Eriksen i Release.

 

Det er store forskjeller i holdningen til brukt mobil mellom de unge og godt voksne. Norstat har på vegne av Release spurt et representativt utvalg i befolkningen om de synes det er greit å kjøpe brukt mobil. Hele 42 prosent i aldersgruppen 18 til 29 år svarer ja på dette spørsmålet, mot 26 prosent i befolkningen generelt og kun 17 prosent i aldersgruppen over 50 år.

 – Flere undersøkelser viser at unge har et større miljøengasjement enn eldre. En mobiltelefon inneholder rundt 30 grunnstoffer, og noen er det knapphet på. Da er det bra at vi sørger for at hver mobiltelefon lever lengst mulig, og at den ved veis ende blir resirkulert på en forsvarlig måte, sier Øistein Eriksen, administrerende direktør i Release.

Eriksen har tro på de unges engasjement og innflytelse. 

– Ungdommen går foran. Jeg tror mange vil klare å snu de litt eldre og få dem til å åpne øynene for brukt, sier Eriksen.

Også når det gjelder å kjøpe brukt mobiltilbehør, er de yngste mest positive. Én av tre under 30 år synes det er greit å kjøpe brukt tilbehør, som lader, hodetelefoner, airpods, og liknende. Til sammenlikning svarer 22 prosent i befolkningen generelt ja på spørsmålet om de synes det er greit å kjøpe brukt tilbehør til mobilen sin.

Fakta fra undersøkelsen

Leiemobilselskapet Release har kartlagt nordmenns holdninger til å kjøpe brukt mobil. Undersøkelsen viser:

Undersøkelsen er utført av Norstat for leiemobilselskapet Release i et representativt utvalg på 1000 respondenter.

Appell til forbrukerjournalistene

322034.jpg

Dette er en appell til forbrukerjournalistene

«Pressens samfunnsoppdrag er å avdekke kritikkverdige forhold. Norske mediers omtale av ny forbrukerelektronikk viser derimot få spor av samfunnsoppdrag», skriver Øistein Eriksen.

 

Nordmenn fråtser i ny elektronikk, og bytter ut mobilen flere år før klagefristene går ut. Dette er en appell til forbrukerjournalistene om å dempe hypen rundt nye produkter – og heller bruke makten til mer kritisk forbrukerjournalistikk.

I NRK-serien «Sløsesjokket» blir overforbruket vårt godt dokumentert. Ingen forbruker og kaster elektroniske produkter i like stor skala som nordmenn. De siste ti årene har vi kjøpt over 20 millioner telefoner.

Pressens samfunnsoppdrag er å avdekke kritikkverdige forhold. Norske mediers omtale av ny forbrukerelektronikk viser derimot få spor av samfunnsoppdrag. I stedet for å bevisstgjøre leserne til å se med kritisk blikk på eget forbruk, driver ledende redaksjoner oss til overforbruk. Mitt ønske er at dette innspillet skal vekke dere som jobber i disse redaksjonene.

La meg gi et eksempel: Et søk på ordet «rykte» i landets viktigste redaksjon for forbrukerteknologi, Tek.no, gir i skrivende stund 6112 treff. Det er ikke tilfeldig. Nettopp ryktene utgjør første trinn når redaksjonen skal bygge forventninger til kommende produkter, som en ny mobiltelefon. Rykteartiklene etterfølges av en artikkel som bekrefter at telefonen faktisk skal lanseres, så av en forhåndsomtale, og dernest en «sniktitt» under en presselansering.

 

Les mer om administrerende direktør i Release Øistein Eriksens debattinnlegg hos M24.

Tenk miljø når barna skal få mobil

73912af7-d864-4039-862f-54ee4645f395-w_960.jpg

(Sandefjord, 15. juli 2020) Barn fortjener bedre enn å få en splitter ny mobiltelefon. – Lær dem heller om gjenbruk, oppfordrer Release-sjef Øistein Eriksen.

 

Trenger barnet ditt en ny mobiltelefon til ferien eller skolestarten i august?

Daglig leder Øistein Eriksen i mobilselskapet Release håper alle tenker seg om to ganger før de påfører bankkortet strekkmerker i telebutikken eller hos elektroforhandleren.

 – En mobiltelefon er full av sjeldne grunnstoffer. Disse grunnstoffene kommer jordkloden til å gå tom for hvis vi ikke skjerper oss. Vi kan ikke fortsette å kjøpe nye mobiltelefoner i det tempoet vi gjør nå. Det er rett og slett ikke bærekraftig, sier han.

Kjøper når det trengs

Ifølge en spørreundersøkelse gjennomført av Norstat for Release, synes tre av fire foreldre at barna skal være mellom seks og ni år gamle når de får sin første mobiltelefon.

Den samme undersøkelsen viser at de fleste ikke venter på jul, bursdag eller andre spesielle anledninger når det skal handles. I stedet kjøper de mobil til barna «når de har behov for en».

– Det er barna og barnebarna våre som skal arve planeten, derfor er det ekstra viktig at de lærer om gjenbruk og en bærekraftig ressursforvaltning. Det er klart de skal få en mobiltelefon hvis de trenger det, men den behøver ikke å plukkes rett fra butikkhylla, sier Eriksen.

Flere mobilselskaper tilbyr kundene å kjøpe brukte mobiltelefoner istedenfor nye. 

Release har dratt prinsippet et hakk lengre, og tilbyr i stedet kundene å leie mobilen de trenger. Leietelefonene kan ha hatt flere eiere, men fornyes og kontrolleres alltid før de sendes ut til nye kunder. På denne måten får hver telefon mange liv. 

Tvangsarbeid og væpnet konflikt

Eriksen er opptatt av at naturressursene forvaltes med fornuft.

 – Det er rundt 30 grunnstoffer i en mobiltelefon, fem stykker av dem kategoriseres av eksperter som utrydningstruet. I tillegg inneholder en vanlig mobil konfliktmineraler, det vil si mineraler som er utvunnet i land hvor væpnede konflikter og tvangsarbeid er en del av hverdagen, forklarer han.

 – Ingen kan løse slike problemer alene. Men når alle bidrar litt, blir det til slutt endringer som monner, sier Eriksen.

 

 

SB - Lei kjøpepress: – Jorunn, Henrik og Mathias sparer tusenvis på trendy mobilvalg: – Vi leier brukte telefoner, og de fungerer perfekt

IMG_2221.jpg
Firmaet Release pusser opp telefoner som noen har hatt før, for så å leie dem ut til sine kunder. Abonnement er med i leie av telefonen.

 

Den muligheten har familien Hagen benyttet seg av:

– Vi er veldig fornøyd med våre mobilvalg. De er ikke helt nye, men fungerer perfekt, og ikke minst så sparer det oss for tusenvis av kroner. Vi betaler 199.- i mnd. per. person for leie og abonnement, sier Jorunn Hagen.

Misunnelse og kjøpepress

– Folk bør bli mer miljøbevisste når det gjelder telefon, mange kjøper altfor mye nytt. Det er status for mange, og det er mye misunnelse og kjøpepress. Vi ønsker ikke å være med på dette kjøpepresset, sier Jorunn Hagen, og guttene nikker.

Selv om en person ikke kan endre hele verden, så er det i hvert fall et bidrag, sier hun.

 

Artikkel publisert på SB.no 17.07.20. 

 

Les mer om fordeler med å velge brukt her.

Tek.no - Nytt mobilselskap med svært uvanlig abonnementsmodell

Untitled-3 copy.png

Det er hard konkurranse om norske mobilkunder, og når det skal kjempes om kundene tar mobilselskapene i bruk stadig nye innovative forretningsmodeller. OneCalls «databøtte» er , et annet er HappyBytes’ «1 om dagen» som .

Nå melder et nytt mobilselskap seg på i kappløpet; melder i en pressemelding at de lanserer seg selv på markedet med en helt unik forretningsmodell.

Release het tidligere «Grønnmobil», så i praksis er det en relansering, men denne gangen ledet an av OneCall-gründer Øistein Eriksen.

Ideen deres er å la brukere leie en brukt mobil med et tilhørende abonnement, og slik både spare miljøet og dine penger i prosessen.

Eriksen mener dette er et bedre alternativ både pris- og miljømessig enn det konkurrentene tilbyr:

– Mobilbransjen har i mange år vært svært opptatt av å selge nye telefoner. Release vil forandre dette. Vi er et mobilselskap som kjemper for ansvarlig forbruk. Med vårt tilbud kan alle få en god telefon til en bedre pris, og samtidig bedre samvittighet, sier han.

 

Les mer om hva Tek.no skriver om oss her.

Din Side - Nytt mobilselskap byr på leietelefon og abonnement i ett. Men lønner det seg?

Øistein Eriksen OneCall.jpg

Denne uka åpnet det nye mobilselskapet Release, startet av ingen ringere enn tidligere OneCall-gründer Øistein Eriksen.

Og konseptet litt annerledes enn hos de fleste andre – her får du nemlig både leietelefon og abonnement i ett. I motsetning til tjenester som Swap (Telenor), Mobilbytte (Ice) og Svitsj (Telia) leier du altså telefonen fra Release, fremfor å kjøpe den på avbetaling.

 

Utdrag fra artikkel publisert på Din Side søndag 07. juni 2020.

Podcast - Veien hit

Hør Øistein mobileventyr i denne episoden av Veien hit.

Mange fikk splitter ny mobil i år, men familien Aarsten Jensen følger en annen populær trend: – Vi gjorde et bevisst valg

IMG_3430.jpg

Import av nye mobiltelefoner gikk ned med 10 prosent i år. Undersøkelser viser at flere unge er positive til å kjøpe brukte. De eldre henger etter.

 
 

– Vi gjorde et bevisst valg og ga ungene våre brukt mobil i gave. Det er en god gjenbruksløsning, rimeligere og positivt for miljøet. Det er altfor mye bruk- og kast-mentalitet i samfunnet, synes Ida Aarsten Jensen.

Mobilene er under et år gamle, ser ut som nye og ungene klager ikke:

– Vi er veldig fornøyd, de er helt supre. Vi bruker de mye til å se film å høre på musikk, sier de 12 år gamle tvillingene Tobias og Emilie.

– Dagens overforbruk av mobiltelefoner er ikke bærekraftig. Nordmenn er ikke flinke nok til å bruke opp mobilene sine, mener Øistein Eriksen, administrerende direktør i leiemobilselskapet Release. Vi er altfor raske med å kjøpe en ny istedenfor å klare oss med den vi har, sier han.

En fersk undersøkelse viser at det er forskjeller i holdninger blant folk ved kjøp av brukt mobiltelefon.

 

Artikkel publisert på SB.no

I 2004 startet Øistein suksessbedriften OneCall – nå leder han konkurrenten i Sandefjord

eriksen.jpg

Hver sommer i 60 år har Øistein Eriksen tilbrakt ferien på familiens hytte på Vesterøya, men Sandefjord er ikke lenger «bare» feriested for gründeren. Nå er en ny mobiloperatør – med base i Sandefjord – på vei opp, ledet av nettopp Eriksen.

 
 

– Jeg kjenner denne byen godt, så selv om jeg ikke bor her, så føler jeg stor tilknytning, forteller Øistein Eriksen, leder for nykommeren Release.

Etter 14 år i OneCall, en bedrift han bygget fra grunnen – og som i dag er Norges tredje største mobiloperatør – takket han for seg i 2018.

Pausen fra bransjen ble imidlertid ikke lang, for i koronaåret 2020 er Øistein Eriksen i full gang med å bygge opp noe nytt. Nå skal mobiloperatøren Release opp og fram.

– Jeg ble spurt i fjor om jeg ville bli leder for dette firmaet, som eies av en del kjente Sandefjord-profiler, forteller Eriksen – som etterhvert tok jobben.

På eiersiden står blant andre Jan Otto Bjørkum, Rolf Mork Andreassen, Ole Jørgen Smedsrud, Einar Abrahamsen, BOG Invest AS og ACG AS.

 

Les mer på SB.no