Til oversikt
Bli kunde Ofte stilte spørsmål Dekning Instillinger på SIM og telefon Priser og produkt Faktura

Vi har selvfølgelig Bank-ID på mobil innebygget i våre SIM-kort og det eneste du må gjøre er å aktivere det i nettbanken din. I de fleste banker aktiverer du Bank-ID på mobil i menyvalget «avtaler/Bank-ID på mobil». Det tar kun noen minutter å komme i gang, og Bank-ID på mobil er klar til bruk med det samme. Når Bank-ID på mobil er aktivert kan du å logge på alle tjenester som bruker løsningen.

For å logge på med Bank-ID på mobil skriver du inn mobilnummer, fødselsdato og en selvvalgt pinkode. 

Vi gjør oppmerksom på at du ikke kan aktivere Bank-ID på e-SIM, tvilling-SIM eller Datakort

Hvis du bruker tjenesten i utlandet blir du belastet for SMS-meldingene som sendes til systemet etter gjeldende takster.

Hvis du har problemer med å logge inn med Bank-ID på mobil, kan du bruke denne tjenesten her for å se om alt er i orden: https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/test-din-bankid-pa-mobil/

Om du har problemer med å bruke mobildata ellet MMS, kan det være du må korrigere mobilinnstillingene dine.

Vi anbefaler at du aller først skrur telefonen av og på igjen.

Om det ikke fungerer anbefaler vi at du sletter de gamle innstillingen som ligger på telefonen, før du begynner å legge inn dine nye innstillinger. Du finner det normalt på denne måten: Gå inn på innstillinger - Mobilnett - Mobildatanettverk - Scroll helt ned på siden og trykk nullstill innstillinger.

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Mobilnett
  • Velg Mobildatavalg
  • Sjekk at LTE (4G) er aktivert, da kan du få 4G-dekning
  • Aktiver Dataroaming

For å sette opp mobildata må du:

  1. Gå tilbake til Mobilnett, velg Mobildatanettverk
  2. Fylle inn APN: telenor.smart

For å sette opp delt internett må du:

  1. Gå ned til delt internett-fanen
  2. Fylle inn: APN: telenor.smart

For å sette opp MMS må du:

  1. Gå ned til MMS-fanen og fyll inn i feltene:
  2. APN: telenor.mms
  3. MMSC: http://mmsc
  4. MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no:8080
  5. Slå av og på telefonen for å implementere endringene

De andre feltene her skal være blanke. Skulle det ikke fungere, velg «Nullstill innstilinger» og fyll inn feltene igjen. Etter at innstillingene for MMS er lagt inn må iPhone restartes. (Av og på med flight mode vil ikke fungere for alle). Du kan sende MMS til deg selv, på denne måten kan du teste om både sending og mottak av MMS fungerer.

Hvis MMS ikke fungerer etter du har vært i utlandet eller du har oppgradert telefonen din, kan du måtte legge inn innstillinger for MMS på nytt. NB! Dette gjelder også hvis du har oppgradert til nyeste iOS.

Dataroaming

Har du problemer med mobildata i utlandet, prøv å aktiver Dataroaming. Det vil ikke påløpe ekstra kostnader når du befinner deg i Norge, eller når du befinner deg i EU/EØS land. Befinner du deg derimot i et land utenfor EU/EØS eller i internasjonalt farvann, gjelder egne priser.

Om du har problemer med å bruke mobildata ellet MMS, kan det være du må korrigere mobilinnstillingene dine.

Vi anbefaler at du aller først skrur telefonen av og på igjen og skjekke at dataroaming er aktivert. På enkelte telefoner kan man ikke bruke mobildata uten å aktivere dataroaming. Det gjør du ved å velge Innstillinger, velg Tilkoblinger (evt. flere nettverk), velg Mobilnett, aktiver dataroaming.

Slik setter du opp data- og MMS-innstillinger på Android-telefoner:

  1. I innboksen for tekstmeldinger, velg "Mer".
  2. Velg konfigurasjonsmeldinger.
  3. Her vil du finne to meldinger med oppsett for MMS og Nettleser (mobildata). Åpne meldingene og velg installer.
  4. Du har nå installert innstillinger for mobildata og MMS.

Hvis dette ikke fungerer, må du legge inn innstillinger manuelt.

Manuelle innstillinger

Mobilnett

Før du begynner å legge inn dine nye innstillinger anbefaler vi at du sletter de gamle innstillingen som ligger på telefonen. Gå inn på innstillinger - Mobilnett - tilgangspunktnavn - Trykk på de tre prikkene øverst til høyre - Velg Tilbakestill til standard.

  1. Gå til Innstillinger
  2. Velg Mobilnett
  3. Aktiver dataroaming (Det vil ikke påløpe ekstra kostnader når du befinner deg i Norge, eller når du befinner deg i EU/EØS land og har EU-inkludert. Befinner du deg derimot i et land utenfor EU/EØS eller i internasjonalt farvann, gjelder egne priser)
  4. Velg Tilgangspunktnavn
  5. Velg «Legg til» og fyll inn følgende:
    • APN: telenor.smart
    • APN-type: default,supl

Husk å lagre innstillingene før du går videre!

MMS

Velg «Legg til» og fyll inn følgende:

  • APN: telenor.smart
  • Brukernavn: mms
  • MMSC: http://mmsc
  • MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no8080
  • APN-type: mms

De andre feltene skal ikke endres. Husk å lagre innstillingene.

Når du er i utlandet, kan det hende at innstillingene slettes og de må tastes inn på nytt hvis du ønsker å sende MMS i utlandet.

Uten dette fungerer ikke mobildata og MMS samtidig. Dette gjelder også en del HTC telefoner.

 

Dataroaming

Har du problemer med Data prøv å aktiver Dataroaming, det vil ikke påløpe ekstra kostnader når du befinner deg i Norge, eller når du befinner deg i EU/EØS land. Befinner du deg derimot i et land utenfor EU/EØS eller i internasjonal farvann, gjelder egne priser.

 

I utlandet

I utlandet kan du bli bedt om å legge inn innstillinger for data manuelt. Gjør følgende:

Hent opp konfigurasjonsmelding som beskrevet ovenfor og velg installer på både MMS-innstillinger og Nettleser (mobildata).

Hvis du fortsatt har problemer med å komme på nett, kan du prøve følgende:

  1. Gå til innstillinger og velg "Mobilnett"
  2. Velg "Tilgangspunktnavn"
  3. Slett alle APN innstillinger som ligger her fra før. Deretter kan du installere Nettleser (mobildata) via konfigurasjonsmeldingen som beskrevet ovenfor.

Data- og MMS-innstillinger for Android

Foreløpig har vi ikke eSIM, men vi gleder oss til det kommer.

Her er litt info: eSIM (Embedded Subscriber Identity Module) er et digitalt SIM-kort som er installert på enheten, og gir telefoner, klokker og andre dippedutter mulighet til å koble seg på mobilnettverket uten at det må settes inn et fysisk SIM-kort. Du trenger ikke å skifte det om du bytter operatør, endringen skjer i stedet hos operatøren som aktiverer eSIM i sitt nettverk når det skal tas i bruk. 

Om du av ulike årsaker ikke ønsker å stå oppført på opplysningstjenester som 1881 og lignende, kan du kontakte oss for å reservere deg mot dette. Merk at det kan ta inntil 14 dager før en sletting eller publisering er gjennomført hos de forskjellige opplysningtjenestene.

Alle Release-abonnement har mobilsvar inkludert. Tjenesten er gratis

Kunden varsles om nye beskjeder og hvordan du kan lytte til disse, via SMS.

Nummeret til mobilsvar er +47 91509001.

Ring mobilsvar for meny og innstillingsvalg

Skru av mobilsvar på Min Side eller via telefonen: Tast ##002# og trykke på ringeknapp/send.

Når du setter SIM-kortet fra Release inn i mobilen vil du bli bedt om å taste inn PIN-kode. PIN-koden består av 4 tall, og den finner du sammen med velkomstbrevet fra Release. Du finner også koden inne på «Min Side».

Du må skrive inn PIN-koden hver gang du starter telefonen. Ønsker du å endre PIN-koden gjør du det enkelt i «Innstillinger» på telefonen. Merk da at Release ikke lenger har koden din tilgjengelig på «Min side»

Hvis du taster PIN-koden feil mer enn tre ganger vil mobilen låse seg, og du må taste inn PUK-koden for å få den åpnet igjen.

PUK -koden finner du samme sted som PIN-koden. Etter å ha tastet PUK-koden må du lage ny PIN-kode. Denne er det smart å skrive ned og spare på et trygt sted.

Har du problemer så er det bare å kontakte kundeservice og vi vil hjelpe deg med riktig prosedyre.

Som en ekstra sikkerhet er det slik at om du taster PUK-koden feil mer enn 10 ganger vil SIM-kortet blokkeres permanent, og du må bestille nytt SIM-kort.

Ved å følge denne veiledningen kan du enkelt og trygt overføre data fra din gamle telefon til den nye leietelefonen. 

 

iPhone ⇒ iPhone

Lag først sikkerhetskopi på iCloud.

Pass på at begge telefoner har siste oppdatering fra Apple.

Du kan gjøre dette trådløst eller ved å koble enhetene sammen. Du kan velge den kablede metoden hvis det trådløse nettverket du bruker, er tregt eller overbelastet.

Hvis du vil overføre dataene trådløst, holder du den gamle iPhonen inntil den nye gjennom hele prosessen når du følger fremgangsmåten nedenfor. Sørg for at begge enhetene er tilkoblet strøm.

For å overføre data via en kablet tilkobling, trenger du en Lightning-til-USB 3-adapter for kamera og Lightning-til-USB-kabel, og følger denne fremgangsmåten: 

 

  • Koble Lightning-til-USB 3-adapter for kamera til strøm via Lightning-porten. Sørg for at du bruker en strømadapter på 12 W eller høyere
  • Koble Lightning-til-USB 3-adapteren for kamera til din nåværende iPhone.
  • Koble Lightning-til-USB-kabelen inn i den nye iPhonen, og koble den andre enden til adapteren.

Fortsett ved å følge fremgangsmåten nedenfor.

 

Slik bruker du iPhone-overføring

  1. Slå på den nye iPhonen, og legg den inntil den gamle iPhonen, som må ha iOS 12.4 eller nyere. Hvis du vil overføre dataene via en kablet forbindelse, kobler du enhetene sammen. Hurtigstart-skjermen vises på den gamle iPhonen, og du blir spurt om du vil bruke Apple-ID-en din til å konfigurere den nye iPhonen. Kontroller at det er denne Apple-ID-en du vil bruke, og trykk på Fortsett. Hvis den gamle enheten ikke viser alternativet for å fortsette, må du sørge for at Bluetooth er slått på.

Vent til du ser en animasjon på den nye iPhonen. Hold den gamle iPhonen over den nye, og sentrer animasjonen i søkeren. Vent til du ser meldingen Fullfør på den nye iPhonen. Hvis du ikke kan bruke kameraet på den gamle iPhonen, trykker du på Autentiser manuelt og følger fremgangsmåten som vises. 

 

Når du blir spurt om det, oppgir du sikkerhetskoden for den gamle iPhonen på den nye iPhonen.   

Følg fremgangsmåten for å konfigurere Face ID eller Touch ID på den nye iPhonen.

Trykk på Overfør fra iPhone for å begynne overføringen av data fra den gamle iPhonen til den nye.

  1. Hvis du bruker den kablede metoden, indikerer overføringssymbolet  at enhetene er sammenkoblet. Du kan også velge om du vil overføre noen av innstillingene, for eksempel for Apple Pay og Siri, fra den gamle til den nye iPhonen.

  2. Hvis du har Apple Watch og konfigurerer en ny iPhone, blir du spurt om du vil overføre Apple Watch-dataene og -innstillingene dine. 

    Hold enhetene nær hverandre og koblet til strøm helt til prosessen med iPhone-dataoverføring er fullført. Overføringstiden kan variere basert på faktorer som hva slags tilkobling du bruker, nettverksforholdene og mengden data som blir overført.

  3. Fullfør

 

Etter at du har overført til den nye iOS-enheten, kan det hende at du må gå gjennom et par trinn til for å fullføre prosessen. Forsikre deg om at du konfigurerer og overfører innholdet til den nye enheten før du selger eller gir bort den forrige iOS-enheten.

 

Android ⇒ iPhone

Det enkleste her er å laste ned appen «Flytt til IOS» som overfører alle data automatisk fra din gamle Android til din nye iPhone. Når denne er lastet ned gjør du som følger:

 

  • Påse at Wi-Fi på Android-enheten er slått på. 
  • Koble den nye iOS-enheten og Android-enheten til nettstrøm.
  • Pass på at innholdet du flytter, inkludert det som er på det eksterne Micro SD-kortet, får plass på den nye iOS-enheten
  • Hvis du vil overføre Chrome-bokmerker, oppdaterer du til den nyeste versjonen av Chrome på Android-enheten.

Deretter 

Trykk på «Move Data» from Android (overfør data fra Android

Når du konfigurerer den nye iOS-enheten, ser du etter Apper og data-skjermen. Trykk deretter på Move Data from Android (overfør data fra Android).

 

Åpne Flytt til iOS-appen

Åpne Flytt til iOS-appen i Android og trykk på Fortsett. Les betingelsene og vilkårene som vises. Trykk på

Godta for å fortsette og deretter på Neste øverst til høyre på skjermen Find Your Code (finn koden din). 

 

Vent på en kode 

På iOS-enheten trykker du på «Fortsett» på skjermen som kalles Move from Android (Overfør fra Android). Deretter venter du til en tisifret eller sekssifret kode vises. Hvis Android-enheten viser et varsel om at du har svak internett-tilkobling, kan du overse varselet.

 

Bruk koden

Skriv inn koden på Android-enheten. Vent deretter til skjermen Transfer Data (overfør data) blir vist. 

 

Velge innhold og vente

På Android-enheten din markerer du innholdet du vil overføre, og så trykker du på Neste. Deretter – og selv om Android indikerer at prosessen er fullført – lar du begge enhetene ligge til framdriftsindikatoren som vises på iOS-enheten, viser fullført. Hele overføringen kan ta en stund, avhengig av hvor mye innhold du flytter.

Følgende blir overført: kontakter, meldingslogg, kamerabilder og -videoer, nettbokmerker, e-postkontoer og kalendere. Enkelte gratisapper blir også overført gitt at de er tilgjengelig både i Google Play og App Store. Når overføringen er fullført, kan du laste ned eventuelle gratisapper som ble matchet fra App Store.

 

Konfigurere iOS-enheten

Når overføringsindikatoren på iOS-enheten er ferdig, trykker du på Ferdig på Android-enheten. Trykk deretter på Fortsett på iOS-enheten og følg framgangsmåten på skjermen for å fullføre konfigureringen av iOS-enheten.

 

Fullfør

Kontroller at alt innholdet ditt er overført. Musikk, bøker og PDF-filer må flyttes manuelt

Har du behov for appene du hadde på Android-enheten? Gå til App Store på iOS-enheten for å laste dem ned.

Sjekkliste ved problemer

Hvis du har problemer med å flytte innholdet, er det noen ting du kan kontrollere:

Pass på at du lar begge enhetene være i ro til overføringen er fullført. Flytt til iOS-appen må for eksempel være på skjermen til Android-enheten hele tiden. Hvis du bruker en annen app eller får en telefonoppringning på Android-enheten før overføringen er fullført, vil ikke innholdet bli overført.

På Android-enheten må du slå av apper og innstillinger som kan påvirke Wi-Fi-tilkoblingen, for eksempel Sprint Connections Optimizer eller Smart Network Switch. Gå deretter til Wi-Fi under innstillinger, trykk og hold hvert kjente nettverk, og velg glem nettverket. Prøv deretter å overføre på nytt.

Omstart begge enhetene og prøv igjen.

Slå av mobildatatilkoblingen på Android-enheten. Prøv deretter å overføre på nytt.

 

iPhone ⇒ Android

Skal du overføre data fra din iPhone til en telefon med Android så må du ha en Google-konto og laste ned appen «Google disk»

Når Google disk er installert åpner du den og velger deretter

Meny  Innstillinger ⇒ Sikkerhetskopiering

Velg hvilket innhold du ønsker å sikkerhetskopiere, om du har mye bilder og store filer må du passe på at det er nok plass i den nye telefonen din.

Klikk deretter på «Start sikkerhetskopiering». Dette kan ta en stund.

Husk å nullstille iPhonen din om den skal videre til nye eier.

 

Android ⇒ Android

Det er veldig enkelt å overføre mellom Androidtelefoner. Du må bare passe på at du har installert «Google drive» på telefonen du skal overføre fra. Åpne appen og gjør følgende:

Meny ⇒ Innstillinger ⇒ Sikkerhetskopiering

Velg hvilket innhold du ønsker å sikkerhetskopiere, om du har mye bilder og store filer må du passe på at det er nok plass i den nye telefonen din.

Klikk deretter på «Start sikkerhetskopiering». Dette kan ta en stund.

Deretter starter du den nye leietelefonen og logger deg på Googlekontoen din. Alle data vil være tilgjengelig og overføres til din nye leietelefon. 

Kontakt oss:

Våre åpningstider er hverdager 09:00 - 17:00

Send oss en melding