Til oversikt
Bli kunde Ofte stilte spørsmål Dekning Innstillinger på SIM og telefon Priser og produkt Faktura

BankID på mobil er innebygd i våre SIM-kort. Det eneste du må gjøre er å aktivere det i nettbanken din.

 

I de fleste banker aktiverer du BankID på mobil i menyvalget «avtaler/BankID på mobil». Det tar kun noen minutter, og BankID på mobil er klar til bruk med det samme. 

 

Når BankID på mobil er aktivert kan du å logge på alle tjenester som bruker løsningen.

 

Vi gjør oppmerksom på at du ikke kan aktivere BankID på eSIM, Tvilling-SIM eller Datakort.

 

Bruk av tjenesten i utlandet belastes for SMS som sendes til systemet etter gjeldende takster.

 

Har du problemer med å logge inn med BankID på mobil, kan du bruke denne tjenesten: https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/test-din-bankid-pa-mobil/

Opplever du problemer med bruk av mobildata eller MMS, kan korrigering av mobilinnstillingene dine hjelpe.

 

Skrur telefonen av og på igjen.

 

Fungerer ikke dette anbefaler vi at du sletter de gamle innstillingene på telefonen, før du legger inn nye:

1. Gå inn på innstillinger > Mobilnett > Mobildatanettverk > Nullstill innstillinger

Gå til Innstillinger

Velg Mobilnett

Velg Mobildatavalg

Sjekk at LTE (4G) er aktivert

Aktiver Dataroaming

 

For å sette opp mobildata må du:

1. Velg Mobilnett

2. Velg Mobildatanettverk

3. Fyll inn APN: telenor.smart

 

For å sette opp delt internett må du:

1. Velg Delt internett-fanen

2. Fyll inn: APN: telenor.smart

 

For å sette opp MMS må du:

1. Velg MMS-fanen

2. Fyll inn: APN: telenor.mms

3. Fyll inn: MMSC: http://mmsc

4. Fyll inn: MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no:8080

 

Slå av og på telefonen for å implementere endringene.

 

Fungerer det fremdeles ikke, velg «Nullstill innstilinger» og fyll inn feltene igjen.

 

Når innstillingene for MMS er lagt inn må din iPhone restartes.

 

Send MMS til deg selv for å teste om både sending og mottak av MMS fungerer.

 

Dersom MMS ikke fungerer etter du har vært i utlandet, eller du har oppgradert telefonen din, kan du måtte legge inn innstillinger for MMS på nytt. NB! Dette gjelder også hvis du har oppgradert til nyeste iOS.

 

Dataroaming

Har du problemer med mobildata i utlandet, kan du prøve å aktivere dataroaming. Det vil ikke påløpe ekstra kostnader når du befinner deg i Norden eller i EU/EØS land. Befinner du deg utenfor EU/EØS eller i internasjonalt farvann, gjelder egne priser.

Opplever du problemer med bruk av mobildata eller MMS, kan korrigering av mobilinnstillingene dine hjelpe.

 

Skru mobilen av og på.

 

Enkelte telefoner kan ikke bruke mobildata uten å aktivere dataroaming:

1. Velg Innstillinger

2. Velg Tilkoblinger (evt. flere nettverk)

3. Velg Mobilnett

4. Aktiver dataroaming

 

Slik setter du opp data- og MMS-innstillinger på Android-telefoner:

1. I innboksen for tekstmeldinger, velg "Mer"

2. Velg konfigurasjonsmeldinger

3. Her vil du finne to meldinger med oppsett for MMS og Nettleser (mobildata). Åpne meldingene og velg installer

Du har nå installert innstillinger for mobildata og MMS.

 

Dersom dette ikke fungerer, må du legge inn innstillinger manuelt:

1. Manuelle innstillinger

2. Mobilnett

 

Før du begynner å legge inn nye innstillinger anbefaler vi at du sletter de gamle:

1. Innstillinger

2. Mobilnett

3. Tilgangspunktnavn

4. Trykk på de tre prikkene øverst til høyre

5. Velg Tilbakestill til standard

 

Legg inn nye innstillinger:

1. Gå til Innstillinger

2. Velg Mobilnett

3. Aktiver dataroaming (Det vil ikke påløpe ekstra kostnader når du befinner deg i Norge, eller når du befinner deg i EU/EØS land og har EU-inkludert. Befinner du deg i land utenfor EU/EØS eller i internasjonalt farvann, gjelder egne priser)

4. Velg Tilgangspunktnavn

5. Velg «Legg til» og fyll inn følgende:

APN: telenor.smart

APN-type: default,supl

Husk å lagre innstillingene før du går videre!

 

MMS

Velg «Legg til» og fyll inn følgende:

APN: telenor.smart

Brukernavn: mms

MMSC: http://mmsc

MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no8080

APN-type: mms

 

De andre feltene skal ikke endres. Husk å lagre innstillingene.

 

Er du i utlandet, kan du oppleve at innstillingene slettes og må tastes inn på nytt hvis du ønsker å sende MMS i utlandet.

 

Uten dette fungerer ikke mobildata og MMS samtidig. Dette gjelder også visse HTC telefoner.

 

Dataroaming

Har du problemer med data prøv å aktiver Dataroaming, det vil ikke påløpe ekstra kostnader når du befinner deg i Norge, eller når du befinner deg i EU/EØS land. Befinner du deg derimot i et land utenfor EU/EØS eller i internasjonal farvann, gjelder egne priser.

 

I utlandet

I utlandet kan du bli bedt om å legge inn innstillinger for data manuelt. Gjør følgende:

Hent opp konfigurasjonsmelding som beskrevet ovenfor og velg installer på både MMS-innstillinger og Nettleser (mobildata).

Har du fremdeles problemer med å komme på nett, kan du prøve følgende:

1. Gå til innstillinger og velg "Mobilnett"

2. Velg "Tilgangspunktnavn"

3. Slett alle APN innstillinger som ligger her fra før. Deretter kan du installere Nettleser (mobildata) via konfigurasjonsmeldingen som beskrevet ovenfor.

eSIM er et digitalt, innebygd SIM-kort som er installert på enheten. Produktet gir telefoner, klokker og andre enheter mulighet til å koble seg på mobilnettverket uten at det må settes inn et fysisk SIM-kort. Du trenger ikke å bytte kortet dersom du bytter mobiloperatør. Endringen skjer hos operatøren som aktiverer eSIM i sitt nettverk når det skal tas i bruk.  

 

eSIM blir tilgjengelig hos Release høsten 2021. Ønsker du å bli kontaktet når produktet er tilgjengelig? Meld interesse her. 

 

Slik aktiverer du eSIM: 

1. Sørg for at enheten er koblet til internett

2. Skann QR-koden du har mottatt på følgende måte: Innstillinger > Mobilnett > Legg til mobilabonnement

3. Release eSIM blir nå lastet ned og aktivert på nettverket 

 

Begrensninger: 

Per i dag støtter ikke eSIM BankID. 

Produktet Apple Watch er foreløpig ikke tilgjengelig for eSIM. 

 

Dersom du ikke ønsker å stå oppført på opplysningstjenester, kan du kontakte oss for å reservere deg mot dette. Merk at det kan ta inntil 14 dager før en sletting eller publisering er gjennomført hos de forskjellige opplysningstjenestene.

Mobilsvar er alltid inkludert hos Release.

Du varsles om nye beskjeder og hvordan du kan lytte til disse, via SMS.

Nummeret til mobilsvar er +47 915 09 001.

 

Du kan ringe mobilsvar for menyvalg og innstillinger.

 

Skru av mobilsvar:

  • Min Side eller via telefonen: Tast ##002# og trykke på ringeknapp/send.

 

Tjenesten er gratis.

Når du setter inn ditt SIM-kort fra Release vil du bli bedt om å taste inn PIN-kode. PIN-koden består av fire siffer, og du finner den i velkomstbrevet fra Release. Du finner også koden inne på «Min Side».

 

Du må skrive inn PIN-koden hver gang du starter telefonen. Ønsker du å endre PIN-koden gjør du det enkelt i «Innstillinger» på telefonen. Merk da at Release ikke lenger har koden din tilgjengelig på «Min side»

 

Hvis du taster PIN-koden feil mer enn tre ganger vil mobilen låse seg, og du må taste inn PUK-koden for å få den åpnet igjen. PUK-koden finner du samme sted som PIN-koden. Etter å ha tastet PUK-koden må du lage ny PIN-kode. Denne er det smart å skrive ned og spare på et trygt sted.

 

Opplever du problemer, ta kontakt med kundeservice.

 

Ved å følge denne veiledningen overfører du trygt data fra din gamle mobil til den nye. 

 

iPhone iPhone

Sikkerhetskopier alltid innholdet på iCloud før du starter.

Sørg for at begge telefoner har siste oppdatering fra Apple.

Du kan gjøre dette trådløst eller ved å koble enhetene sammen.

Ønsker du å overføre dataene via en kablet tilkobling, trenger du en Lightning-til-USB 3-adapter for kamera og Lightning-til-USB-kabel, og følger denne fremgangsmåten: 

 

Koble Lightning-til-USB 3-adapter for kamera til strøm via Lightning-porten. Sørg for at du bruker en strømadapter på 12 W eller høyere

Koble Lightning-til-USB 3-adapteren for kamera til din nåværende iPhone.

Koble Lightning-til-USB-kabelen inn i den nye iPhonen, og koble den andre enden til adapteren.

 

Ønsker du å overføre dataene trådløst, holder du den gamle iPhonen inntil den nye gjennom hele prosessen. Sørg for at begge enhetene er tilkoblet strøm.

 

Fortsett overføringen gjennom fremgangsmåten under.

1. Slå på den nye iPhonen, og legg den inntil den gamle iPhonen (iOS 12.4 eller nyere). Hvis du vil overføre dataene via en kablet forbindelse, kobler du enhetene sammen. Hurtigstart-skjermen vises på den gamle iPhonen, og du blir spurt om du vil bruke Apple-ID-en din til å konfigurere den nye iPhonen. Kontroller at det er denne Apple-ID-en du vil bruke, og trykk på Fortsett. Hvis den gamle enheten ikke viser alternativet for å fortsette, må du sørge for at Bluetooth er slått på.

 

2. Vent til du ser en animasjon på den nye iPhonen. Hold den gamle iPhonen over den nye, og sentrer animasjonen i søkeren. Vent til du ser meldingen Fullfør på den nye iPhonen. Hvis du ikke kan bruke kameraet på den gamle iPhonen, trykker du på Autentiser manuelt og følger fremgangsmåten som vises. 

 

3. Når du blir spurt om det, oppgir du sikkerhetskoden for den gamle iPhonen på den nye iPhonen.

   

4. Følg fremgangsmåten for å konfigurere Face ID eller Touch ID på den nye iPhonen.

 

5. Trykk på Overfør fra iPhone for å begynne overføringen av data fra den gamle iPhonen til den nye.Hvis du bruker den kablede metoden, indikerer overføringssymbolet at enhetene er sammenkoblet. Du kan også velge om du vil overføre noen av innstillingene, for eksempel for Apple Pay og Siri, fra den gamle enheten til den nye iPhonen.

 

6. Hvis du har Apple Watch og konfigurerer en ny iPhone, blir du spurt om du vil overføre Apple Watch-dataene og -innstillingene dine. 

 

7. Hold enhetene nær hverandre og koblet til strøm helt til prosessen med iPhone-dataoverføring er fullført. Overføringstiden kan variere basert på faktorer som hva slags tilkobling du bruker, nettverksforholdene og mengden data som blir overført.

 

Fullfør 

Etter at du har overført til den nye iOS-enheten, må du kanskje utføre noen flere trinn for å fullføre prosessen. Forsikre deg om at du konfigurerer og overfører innholdet til den nye enheten før du selger eller gir bort den gamle iOS-enheten.

 

Android iPhone

Det enkleste her er å laste ned appen «Flytt til iOS» som overfører alle data automatisk fra din gamle Android til din nye iPhone.

Når denne er lastet ned gjør du som følger:

Sørg for at Wi-Fi på Android-enheten er slått på.

Koble den nye iOS-enheten og Android-enheten til nettstrøm.

Pass på at innholdet du flytter, inkludert det som er på det eksterne Micro SD-kortet, får plass på den nye iOS-enheten.

Hvis du vil overføre Chrome-bokmerker, oppdaterer du til den nyeste versjonen av Chrome på Android-enheten.

 

Trykk på «Move Data» from Android (overfør data fra Android).

Når du konfigurerer den nye iOS-enheten, ser du etter Apper og data-skjermen.

Trykk deretter på Move Data from Android (overfør data fra Android).

 

Åpne Flytt til iOS-appen

Åpne Flytt til iOS-appen i Android og trykk på Fortsett. Les betingelsene og vilkårene som vises.

Trykk på Godta for å fortsette og deretter på Neste øverst til høyre på skjermen Find Your Code (finn koden din). 

 

Vent på en kode 

På iOS-enheten trykker du på «Fortsett» på skjermen som kalles Move from Android (Overfør fra Android). Deretter venter du til en tisifret eller sekssifret kode vises. Hvis Android-enheten viser et varsel om at du har svak internett-tilkobling, kan du overse varselet.

 

Bruk koden

Skriv inn koden på Android-enheten. Vent deretter til skjermen Transfer Data (overfør data) blir vist. 

 

Velge innhold og vente

På Android-enheten din markerer du innholdet du vil overføre, og så trykker du på Neste. Deretter – og selv om Android indikerer at prosessen er fullført – lar du begge enhetene ligge til framdriftsindikatoren som vises på iOS-enheten, viser fullført. Hele overføringen kan ta en stund, avhengig av hvor mye innhold du flytter.

 

Følgende blir overført:

Kontakter, meldingslogg, kamerabilder og -videoer, nettbokmerker, e-post kontoer og kalendere. Enkelte gratis apper blir også overført gitt at de er tilgjengelig både i Google Play og App Store. Når overføringen er fullført, kan du laste ned eventuelle gratis apper som ble matchet fra App Store.

 

Konfigurere iOS-enheten

Når overføringsindikatoren på iOS-enheten er ferdig, trykker du på Ferdig på Android-enheten. Trykk deretter på Fortsett på iOS-enheten og følg framgangsmåten på skjermen for å fullføre konfigureringen av iOS-enheten.

 

Fullfør

Kontroller at alt innholdet ditt er overført. Musikk, bøker og PDF-filer må flyttes manuelt

Har du behov for appene du hadde på Android-enheten? Gå til App Store på iOS-enheten for å laste dem ned.

 

Sjekkliste ved problemer

Hvis du har problemer med å flytte innholdet, er det noen ting du kan kontrollere:

 

Pass på at du lar begge enhetene være i ro til overføringen er fullført. Flytt til iOS-appen må for eksempel være på skjermen til Android-enheten hele tiden. Hvis du bruker en annen app eller får en telefonoppringning på Android-enheten før overføringen er fullført, vil ikke innholdet bli overført.

 

På Android-enheten må du slå av apper og innstillinger som kan påvirke Wi-Fi-tilkoblingen, for eksempel Sprint Connections Optimizer eller Smart Network Switch. Gå deretter til Wi-Fi under innstillinger, trykk og hold hvert kjente nettverk, og velg glem nettverket. Prøv deretter å overføre på nytt.

 

Omstart begge enhetene og prøv igjen.

 

Slå av mobildatatilkoblingen på Android-enheten. Prøv deretter å overføre på nytt.

 

iPhone Android

Skal du overføre data fra din iPhone til en telefon med Android, må du ha en Google-konto og laste ned appen «Google disk».

 

Når Google disk er installert åpner du den og velger:

1. Meny

2. Innstillinger

3. Sikkerhetskopiering

 

Velg hvilket innhold du ønsker å sikkerhetskopiere. Har du mange bilder og store filer må du passe på at det er nok plass i den nye telefonen din.

 

Klikk deretter på «Start sikkerhetskopiering». Dette kan ta en stund.

 

Husk å nullstille iPhonen din om den skal videre til nye eier.

 

Android  Android

Det er veldig enkelt å overføre mellom Android telefoner. Du må kun sørge for at du har installert «Google drive» på telefonen du skal overføre fra.

 

Åpne appen og gjør følgende:

1. Meny

2. Innstillinger

3. Sikkerhetskopiering

 

Velg hvilket innhold du ønsker å sikkerhetskopiere. Har du mange bilder og store filer må du passe på at det er nok plass i den nye telefonen din.

Klikk deretter på «Start sikkerhetskopiering». Dette kan ta en stund.

 

Deretter starter du den nye telefonen og logger deg på din Google-konto. Alle data vil være tilgjengelig og overføres til din nye telefon. 

Kontakt oss:

Våre åpningstider er hverdager 09:00 - 17:00

 

Send oss en melding