Til oversikt
Bli kunde Ofte stilte spørsmål Dekning Instillinger på SIM og telefon Priser og produkt Faktura

Hos Release er du sikret suveren dekning og hastighet uansett hvilket abonnement du velger.

Release benytter seg av 4g nettverket til Telenor og her kan du sjekk dekningen der du bor: Dekningskart

Det er selvsagt fri hastighet i alle våre abonnement. Les mer om datahastigheter på denne siden.

Når du befinner deg i utlandet vil du til enhver tid koble deg på det nettet som er sterkest. Å bruke nett i utlandet kalles roaming. Du betaler ingenting ekstra for bruk i Norden, EU og EØS. Utenfor Norden/EU/EØS gjelder egne priser. Se på prisoversikten vår på denne nettsiden.

Selv om Release bruker det beste mobilnettet i Norge, er det ikke alltid at ting går som forventet. Vi bor i et land med en del topografiske så vel som værmessige utfordringer. I tillegg er det avansert elektronikk som må fungere for at du skal kunne ringe. Dette gjør av og til at du kan oppleve å miste dekning der du er, enten fordi en mast har blåst overende eller fordi en dippedutt har gått i stykker.

Vi utbedrer feil så raskt som overhodet mulig, og vil i slike tilfelle holde deg oppdatert gjennom våre ulike kanaler. Vi anbefaler å sjekke kundeservicesidene våre eller Facebooksiden vår for eventuelle driftsmeldinger.

Hastighet på mobildata Hos Release har vi ingen begrensninger på fart og du laster ned data like fort uansett hvilket abonnement du har. Fri fart betyr at du til enhver tid kan laste ned data med den tilgjengelige hastigheten i nettet. Hastigheten i nettet varierer med hvor mange som er logget på, avstanden til nærmeste mobilmast og dekning i forhold til terreng og bygninger.

Vi tilbyr disse hastighetene avhengig av hva slags mast mobilen din er tilknyttet:

Teknologi

Maksimal nedlastingshastighet

Maksimal opplastingshastighet

4G+

Opptil 220 Mbit/s

Opptil 35 Mbit/s

4G

Opptil 80 Mbit/s

Opptil 35 Mbit/s

3G

Opptil 30 Mbit/s

Opptil 8 Mbit/s

2G

Opptil 200 kbit/s

Opptil 100 kbit/s

 

MERK: Det er ikke ofte man oppnår maxiimale hastigheter. Opplevd hastighet påvirkes av antall mobile enheter i området som bruker data, avstand til basestasjon, naturens topper og daler i tillegg til bygninger.

 

Begrensing mobildata

Når du har brukt opp mobildataen som er inkludert i abonnementet, kuttes muligheten til å bruke mere data ut måneden. Dette for å unngå uventede kostnader. Før datatilgangen kuttes, mottar du varslinger på SMS, og du kan selvsagt kjøpe en datapakke for å fortsette å surfe fram til månedsskiftet.  Se priser og hvordan du kjøper datapakkerpå denne siden.

Abonnementet fylles automatisk opp igjen og eventuell sperre forsvinner, den 1. hver måned.

Har du ubrukt mobildata igjen ved månedsslutt, rulles det automatisk over til neste måned. Les mer om Datarullingpå denne siden.

 

3G, 4G, 4G+, 5G

Det er flere teknologier som operere parallelt i vårt nettverk. Du kan se i displayet på mobilen din hvilken type nett den er koblet på. Du vil til enhver tid bli koblet mot det nettet som gir deg best dekning og fart.

 

Fart til ulik bruk

Folk bruker mobilen forskjellig. Noen bruker den kun til samtaler, mens andre bruker den som spillkonsoll, kino og musikkspiller. Litt avhengig av hva du gjør vil du trenge ulik mengde datakraft til ulike oppgaver. Skal du spille musikk trenger du minimum 0,4MBs. Og du bruker fra 70MB per time til 140MB per time. Vil du se video på YouTube trenger du minst 0,5MBs og forbruket vil ligge på ca 1GB per time i høyeste kvalitet. Dette kan være lurt å ha i mente når du bestemmer hva slags datapakke du skal ha.

Vi varsler deg på SMS når du har brukt opp datamengden som er inkludert i abonnementet. Hastigheten strupes da til 40 kbit/sek og du belastes kr 0,39 per MB som brukes ekstra.

Abonnementet fylles automatisk opp igjen med ferske GB hver måned. Går du tom og vil fortsette å surfe med full hastiget fram til månedsskiftet, kjøper du deg en datapakke :) Se priser og hvordan du kjøper datapakker på denne nettsiden.

Har du ubrukt mobildata igjen ved månedsslutt, rulles det automatisk over til neste måned – Slik det skal være :) Les mer om Datarulling på denne nettsiden.

Innimellom kan du oppleve å mangle dekning eller at noe ikke fungere som det skal. Heldigvis det varer sjeldent lenge.

Har du ikke dekning, forsøk først å skru mobilen din av og på. Er det fremdeles ikke dekning, kan det være flere årsaker til dette:

- Er det blitt bestilt nytt SIM-kort som kan ha gjort at det gamle har blitt deaktivert?

- Kan SIM-kortet være sperret?

- Det kan være nettfeil i området du befinner deg i. Sjekk driftsmeldinger på release.no og hør gjerne med andre rundt deg om de også har problemer.

- Feilen kan også ligge i selve telefonen. Den enkleste måten å finne ut av om det er telefonen eller SIM-kortet som fusker, er å teste kortet i en annen telefon.

Hvis du ikke blir klokere på egenhånd, skal du selvsagt ikke nøle med å ta kontakt! Fortell oss hva som ikke fungerer, fortell oss hva slags telefon du har og om du får noen spesielle feilmeldinger.

Release vil i samarbeid med vår leverandør tilby 5G i årene som kommer. Dette kan du lese mer om her

Med WiFi Tale slipper du hakkete samtaler eller meldinger som ikke sendes. Nå kan du ringe og sende meldinger over det trådløse nettet. Perfekt hvis du har dårlig taledekning på kontoret eller hjemme.

 

Slik fungerer WiFi Tale

Du kobler mobilen til det trådløse nettverket

Du trenger ikke mobilsignal for å ringe eller sende SMS, kun tilgang til WiFi

Du ringer på vanlig måte, du trenger ingen app

Du unngår tapte anrop og samtalebrudd

Raskere oppkobling av samtaler

WiFi Tale tar i bruk muligheten til å sende data over trådløst nettverk ved at lydinformasjonen sendes som datapakker. Dette betyr at steder hvor det ikke er mobildekning, men har innlagt fast bredbånd vil du kunne bruke mobilen som normalt så lenge den er tilkoblet det trådløse nettverket. Bredbåndet kan være fra hvilken som helst leverandør, du trenger bare tilgang til et WiFi-nett. 

Beveger du deg bort fra det trådløse nettverket, vil mobilen automatisk koble over til 4G-nettet. Om 4G-dekning ikke er tilgjengelig, vil samtalen bryte.

 

Slik aktiverer du WiFi Tale

Alt du må gjøre er å skru på vår nye funksjon WiFi Tale på mobilen din, så går samtalen via WiFi-nettverket.

Kontakt oss:

Våre åpningstider er hverdager 09:00 - 17:00

Send oss en melding