Til oversikt
Bli kunde Ofte stilte spørsmål Dekning Innstillinger på SIM og telefon Priser og produkt Faktura

Hos Release får du full Telenor-dekning. Som kunde hos oss er du sikret suveren dekning, 4G- og 5G-hastighet der det finnes, uansett hvilket mobilabonnement du velger. Akkurat på samme måte som Telenor sine kunder.

 

Sjekk dekningen der du bor: Dekningskart

 

Befinner du deg i utlandet vil du til enhver tid koble deg på det nettet som er sterkest. Bruk av nett i utlandet kalles roaming.

 

Du betaler ingenting ekstra for bruk i Norden, EU og EØS. Utenfor Norden/EU/EØS gjelder egne priser.

Selv om Release bruker det beste mobilnettet i Norge, er det ikke alltid at ting går som forventet. Vi bor i et land med en del topografiske, så vel som værmessige, utfordringer. I tillegg er det avansert elektronikk som må fungere for at du skal kunne ringe. Dette gjør av og til at du kan oppleve å miste dekning der du er.

 

Vi utbedrer feil så raskt som mulig, og vil i slike tilfelle holde deg oppdatert gjennom våre kanaler. Følg med på kundeservicesiden, eller vår Facebook side, for eventuelle driftsmeldinger.

Hos Release har vi ingen begrensninger på fart, og du laster ned data like fort uansett hvilket mobilabonnement du har. Fri fart betyr at du til enhver tid kan laste ned data med den tilgjengelige hastigheten i nettet. Hastigheten i nettet varierer ut ifra hvor mange som er logget på, avstanden til nærmeste mobilmast og dekning i forhold til terreng og bygninger.

 

Vi tilbyr disse hastighetene avhengig av hva slags mast mobilen din er tilknyttet:

Teknologi

Maksimal nedlastingshastighet

Maksimal opplastingshastighet

4G+

Opptil 220 Mbit/s

Opptil 35 Mbit/s

4G

Opptil 80 Mbit/s

Opptil 35 Mbit/s

3G

Opptil 30 Mbit/s

Opptil 8 Mbit/s

2G

Opptil 200 kbit/s

Opptil 100 kbit/s

 

MERK: Det er ikke ofte man oppnår maksimale hastigheter. Opplevd hastighet påvirkes av antall mobile enheter i området som bruker data, avstand til basestasjon, naturens topper og daler i tillegg til bygninger.

 

Begrensing mobildata

Når du har brukt opp mobildataen som er inkludert i abonnementet, kuttes muligheten til å bruke mer data ut måneden. Dette for at du skal unngå uventede kostnader på din faktura.

 

Du vil bli varslet via SMS, og du kan selvsagt kjøpe en datapakke. 

 

Mobilabonnementet fylles automatisk opp igjen den 1. hver måned, og eventuell sperre vil forsvinne.

 

Har du ubrukt mobildata igjen ved månedsslutt, rulles det automatisk over til neste måned. Les mer om data rollover.

 

3G, 4G, 4G+, 5G

Det er flere teknologier som operere parallelt i vårt nettverk. Du kan se i displayet på din mobil hvilken type nett den er koblet på. Du vil til enhver tid bli koblet til det nettet som gir deg best dekning og fart.

 

Fart til ulik bruk

Vi bruker mobilen forskjellig. Noen bruker den kun til samtaler, mens andre bruker den som spillkonsoll, kino og musikkspiller. Litt avhengig av hva du gjør vil du trenge ulik mengde datakraft til ulike oppgaver. Skal du spille musikk trenger du minimum 0,4 MBs. Og du bruker fra 70 MB per time til 140 MB per time. Vil du se video på YouTube trenger du minst 0,5 MBs og forbruket vil ligge på ca. 1 GB per time i høyeste kvalitet. Dette kan være lurt å ha i minne når du bestemmer deg for ønsket datapakke i ditt mobilabonnement.

Vi varsler deg via SMS når du har brukt opp datamengden som er inkludert i ditt mobilabonnement. Hastigheten strupes da til 40 kbit/sek og du belastes kr 0,00 per MB som brukes ekstra.

 

Mobilabonnementet fylles automatisk opp igjen med GB hver måned. Går du tom for data før månedsskifte kan du enkelt kjøpe ekstra datapakker. Se priser her.

 

Har du ubrukt mobildata igjen ved månedsslutt, rulles det automatisk over til neste måned. Les mer om data rollover.

Du kan oppleve mangel på dekning eller at noe ikke fungere som det skal. Heldigvis varer dette sjeldent lenge.

 

Har du ikke dekning, forsøk først å skru mobilen din av og på. Er det fremdeles ikke dekning, kan det være flere årsaker til dette:

1. Er det blitt bestilt nytt SIM-kort som kan ha gjort at det gamle har blitt deaktivert?

2. Kan SIM-kortet være sperret?

3. Nettfeil i området du befinner deg i. Sjekk driftsmeldinger på release.no.

4. Feilen kan ligge i selve telefonen. Den enkleste måten å finne ut av om det er telefonen eller SIM-kortet som fusker, er å teste kortet i en annen telefon.

 

Hvis du ikke finner årsaken, ta kontakt med vår kundeservice.

Release har full Telenor-dekning og våre kunder har selvsagt tilgang til 5G etter hvert som 5G-nettet utbygges.

 

Husk at du må ha en mobil som støtter 5G. Les mer om 5G fra Release.

 

Med Wi-Fi Tale kan du ringe og sende meldinger over det trådløse nettet. Perfekt alternativ dersom du opplever dårlig taledekning på kontoret eller i hjemmet.

 

Slik fungerer Wi-Fi Tale

  • Du kobler mobilen til det trådløse nettverket
  • Du trenger ikke mobilsignal for å ringe eller sende SMS, kun tilgang til Wi-Fi
  • Du ringer på normal måte uten egen app
  • Du unngår tapte anrop og samtalebrudd
  • Du får raskere oppkobling av samtaler

 

Wi-Fi Tale tar i bruk muligheten til å sende data over trådløst nettverk ved at lydinformasjonen sendes som datapakker. Dette betyr at du ved steder uten mobildekning, men fast innlagt bredbånd, vil kunne bruke mobilen som normalt så lenge den er tilkoblet det trådløse nettverket.


Beveger du deg bort fra det trådløse nettverket, vil mobilen automatisk koble over til 4G-nettet. Om 4G-dekning ikke er tilgjengelig, vil samtalen bryte.

 

Slik aktiverer du Wi-Fi Tale

Skru på vår nye funksjon Wi-Fi Tale på mobilen din, så går samtalen via Wi-Fi-nettverket.

Kontakt oss:

Våre åpningstider er hverdager 09:00 - 17:00

 

Send oss en melding